28 ian. 2011

Sa cunosti - Sa intelegi - Designul obiectelor



You are taught to talk, to read and write, but no one seems to teach you how to perceive.

Alan Fletcher


Designul pe intelesul copiilor isi propune sa invete copiii sa observe. Doar asa, ei vor intelege mai bine lucrurile din jurul lor, vor sti sa aleaga si sa aprecieze obiectele create.

Aceasta este o introducere in lumea designului, in lumea obiectelor functionale cotidiene. Sa cunostem – Sa intelegem – Designul obiectelor reprezinta trei etape ale “intilnirii” cu un obiect. Este un demers al carui scop final este să creeze copiilor o atitudine mai responsabila fata de obiecte si mai mult discernamint in selectia lor. Unora, poate chiar le-ar declansa interesul pentru acest tip de creatie si profesie: designul.


Ce

Proiectul doreste sa apropie copiii de notiunea de design, sa ii familiarizeze cu acest domeniu. Vor fi urmarite, in principal, doua aspecte. Unul se refera la intelegerea designului obiectelor cu care copiii intra in contact zilnic: ca obiectele arata intr-un anume fel pentru ca raspund clar unor cerinte functionale si estetice, ca ele reprezinta un concept / o idee si nu sunt “o intimplare”. Celalalt aspect priveste autorul, designerul, cel care, cu imaginatia si cunostintele sale, creeaza obiecte: da viata unor idei transpuse in obiecte.


De ce

Consider ca demersul cunoasterii si intelegerii unui obiect trebuie sa faca parte din educatia actuala. Copiii ar trebui sa stie si sa isi explice mai bine “forma si rolul” obiectelor din viata lor. Lipsa acestui exercitiu a condus la o atitudine indiferenta si sterila fata de obiecte, generatiile actuale fiind aproape exclusiv consumatoare de design. De exemplu, foarte putini dintre cei tineri isi pun problema cum, de ce si din ce este facut un obiect? Si mai putini isi pun intrebarea cum ar face ei acel obiect, cum l-ar schimba sau imbunatati?

Cui

Acest proiect este dedicat celor mici, copii intre 8-13 ani, care manifesta interes viu pentru ce e nou si mai pot face loc in vocabular atributelor nuantate pentru formarea unui aparat critic personal. E un exercitiu din care ar putea sa inteleaga mai bine si corect la ce se refera expresia rostita mereu de ei “super!”, sa gasesca caracteristicile si cuvintele potrivite atunci vorbesc despre un obiect.


Cum

Sub titlul "Afla despre designul de…” vor fi prezentate acele categorii de obiecte cu care copiii interacționeaza cel mai adesea. Prin intermediul lor, copiii vor începe sa inteleaga ce face un designer legat de acel obiect, ce este design in acel obiect: ideea, noutatea, inovația, rezolvarea unor aspecte tehnice etc. Astfel, isi vor defini mai clar notiunea de design si o vor delimita mai bine atunci cind, de exemplu, vor afla despre designul de scaune, designul de ambalaj pentru dulciuri, designul de carte sau designul de comunicare. Ei vor invata sa se uite altfel la aceste obiecte si vor intelege ca ambalajul unei ciocolate contine informatia care ajuta sa o gasim mai repede pe raft, ca simbolurile de pe panourile din gara indică clar ceva, ca o copertă de carte vorbeste despre continutul sau si ca un scaun este obiectul confortabil pe care sa sezi.


Vor fi prezentate 4 teme de design:

- Design de ambalaj pentru dulciuri

- Design de scaune

- Design de comunicare prin simboluri

- Design de carte pentru copii

Fiecare tema reprezinta un modul, iar in fiecare luna vor fi 4 module cu durata de 50 minute. Cine nu poate sa vina la o tema, are ocazia sa participe luna urmatoare.

Prezentarile au loc in sala Auditorium din Muzeul National de Arta Contemporana, etaj 4.