23 feb. 2011

De la capat


Incepind cu simbata 26 februarie reluam temele proiectului Designul pe intelesul copiilor. Cele patru teme se vor succeda in simbetele urmatoare astfel:

- Design de ambalaj pentru dulciuri

- Design de scaune

- Design de comunicare prin simboluri

- Design de carte pentru copii

22 feb. 2011

Sa privim carti pentru copii













La aceasta tema, copiii au urmarit caracteristicile cartilor dedicate lor, de la cartile pentru cei mici si prescolari la manuale si enciclopedii, carti cu povesti sau de fictiune. Au aflat despre elementele de design ale unei carti, despre coperta si paginile de interior, despre marimea si caracterul literelor din carte, despre diferite tipuri de ilustratie. Si pentru ca prima intilnire vizuala cu o carte este coperta, am facut si un joc. Copiii au avut de creat coperti de carti folosind titluri si elemente grafice decupate. Ei au trebuit sa alega titlul si elementele grafice potrivite si sa creeze cu ele designul unei coperti pentru a transmite un mesaj clar, usor de inteles.

12 feb. 2011

Sa comunicam prin simboluri







Cuvinte/expresii sau simboluri/pictograme – ce e mai simplu, usor si rapid de inteles? De la semnele indicatoare cele mai simple – fel de fel de sageti si forme geometrice – pina la pictogramele din aeroporturi, gari, muzee sau cele ocazionate de olimpiadele sportive, simbolurile ne ajuta sa comunicam; transmit informatii clare, precise. Copiii au aflat despre constructia acestor simboluri, cum se raporteaza ele la realitate si felul in care designerul concentreaza mesajul intr-un desen esentializat. Apoi a urmat un joc. Copiii impartiti in doua grupuri, au fost pe rind “designeri” si “clienti”. Unii au trebuit sa aleaga acele pictograme care ilustreaza semnalizarea dintr-un aeroport, sa le etaleze in asa fel incit ceilalti sa ghiceasca la ce se refera descrierea. Apoi rolurile au fost inversate, iar “clientii” au luat locul designerilor urmind sa semnalizeze spatiul unui muzeu. Spiritul de observatie, firul logic si rapiditatea gindului exprimat au fost ingredientele demersului “designerilor”.



6 feb. 2011

Sa sedem





La aceasta intilnire copiii au aflat mai multe despre… designul de scaune. Discutia a inceput de la nevoia corpului de a sta jos, dar nu pe jos: sa sezi in fund e altceva decit sa te intinzi sa dormi sau sa stai in picioare. Corpul in sederea pe scaun are o anume postura – seamana cu un scaun; nu intimplator descrierea structurii unui scaun se regaseste in descrierea partilor corpului. Scaunul e un fel de “dublura” a omului, o proiectie a lui.

Deoarece, pe scaun poti sta putin (citeva minute) sau mult (citeva ore), facind diferite activitati, a aparut nevoia de a sta confortabil pe scaun: numic sa nu te incomodeze, sa te deranjeze; adica sa ai o stare de bine. Obtinerea confortului a condus la rezolvari diferite de-a lungul timpului, multi designeri incercind sa creeze scaunul “perfect”. Copiii au aflat cum, de ce si in ce fel scaunul s-a schimbat: ce forme au aparut, din ce materiale au fost facute si ce mai inseamna sa sezi.

29 ian. 2011

E timpul sa afli despre design



Zilnic folosesti obiecte care sunt creatii de design. E timpul sa afli si ce inseamna design! Cu aceste cuvinte am deschis prima intilnire din proiectul Designul pe intelesul copiilor cu tema: Design de ambalaj pentru dulciuri.

Copiii au aflat ce rol are un ambalaj dar si despre elementele lui caracteristice – ierarhia informatiei, despre semnificatia culorii si a ilustratiei, despre caracterul literelor diferitelor marci si simbolurile lor – cu ajutorul carora designerul creeaza un ambalaj unic, memorabil.


Simbata viitoare copiii sunt asteptati sa participe la urmatoarea tema: Design de scaune. Tot la ora 11, la sala Auditorium a Muzeului de Arta Contemporana, etaj 4, intrarea 5 Lei/copil (parintii-insotitori nu platesc).

28 ian. 2011

Sa cunosti - Sa intelegi - Designul obiectelor



You are taught to talk, to read and write, but no one seems to teach you how to perceive.

Alan Fletcher


Designul pe intelesul copiilor isi propune sa invete copiii sa observe. Doar asa, ei vor intelege mai bine lucrurile din jurul lor, vor sti sa aleaga si sa aprecieze obiectele create.

Aceasta este o introducere in lumea designului, in lumea obiectelor functionale cotidiene. Sa cunostem – Sa intelegem – Designul obiectelor reprezinta trei etape ale “intilnirii” cu un obiect. Este un demers al carui scop final este să creeze copiilor o atitudine mai responsabila fata de obiecte si mai mult discernamint in selectia lor. Unora, poate chiar le-ar declansa interesul pentru acest tip de creatie si profesie: designul.


Ce

Proiectul doreste sa apropie copiii de notiunea de design, sa ii familiarizeze cu acest domeniu. Vor fi urmarite, in principal, doua aspecte. Unul se refera la intelegerea designului obiectelor cu care copiii intra in contact zilnic: ca obiectele arata intr-un anume fel pentru ca raspund clar unor cerinte functionale si estetice, ca ele reprezinta un concept / o idee si nu sunt “o intimplare”. Celalalt aspect priveste autorul, designerul, cel care, cu imaginatia si cunostintele sale, creeaza obiecte: da viata unor idei transpuse in obiecte.


De ce

Consider ca demersul cunoasterii si intelegerii unui obiect trebuie sa faca parte din educatia actuala. Copiii ar trebui sa stie si sa isi explice mai bine “forma si rolul” obiectelor din viata lor. Lipsa acestui exercitiu a condus la o atitudine indiferenta si sterila fata de obiecte, generatiile actuale fiind aproape exclusiv consumatoare de design. De exemplu, foarte putini dintre cei tineri isi pun problema cum, de ce si din ce este facut un obiect? Si mai putini isi pun intrebarea cum ar face ei acel obiect, cum l-ar schimba sau imbunatati?

Cui

Acest proiect este dedicat celor mici, copii intre 8-13 ani, care manifesta interes viu pentru ce e nou si mai pot face loc in vocabular atributelor nuantate pentru formarea unui aparat critic personal. E un exercitiu din care ar putea sa inteleaga mai bine si corect la ce se refera expresia rostita mereu de ei “super!”, sa gasesca caracteristicile si cuvintele potrivite atunci vorbesc despre un obiect.


Cum

Sub titlul "Afla despre designul de…” vor fi prezentate acele categorii de obiecte cu care copiii interacționeaza cel mai adesea. Prin intermediul lor, copiii vor începe sa inteleaga ce face un designer legat de acel obiect, ce este design in acel obiect: ideea, noutatea, inovația, rezolvarea unor aspecte tehnice etc. Astfel, isi vor defini mai clar notiunea de design si o vor delimita mai bine atunci cind, de exemplu, vor afla despre designul de scaune, designul de ambalaj pentru dulciuri, designul de carte sau designul de comunicare. Ei vor invata sa se uite altfel la aceste obiecte si vor intelege ca ambalajul unei ciocolate contine informatia care ajuta sa o gasim mai repede pe raft, ca simbolurile de pe panourile din gara indică clar ceva, ca o copertă de carte vorbeste despre continutul sau si ca un scaun este obiectul confortabil pe care sa sezi.


Vor fi prezentate 4 teme de design:

- Design de ambalaj pentru dulciuri

- Design de scaune

- Design de comunicare prin simboluri

- Design de carte pentru copii

Fiecare tema reprezinta un modul, iar in fiecare luna vor fi 4 module cu durata de 50 minute. Cine nu poate sa vina la o tema, are ocazia sa participe luna urmatoare.

Prezentarile au loc in sala Auditorium din Muzeul National de Arta Contemporana, etaj 4.